Bestuur:
VOORZITTER: Gino De Cabooter
SECRETARIS: Tom Dewaele
PENNINGMEESTER: Lieven De Volder
BESTUURSLEDEN: Dieter Ameye
Bart D’Hondt
Jo Van De Weghe
Adres briefwisseling: (secretaris Tom Dewaele )
Statiestraat 82 8570 Anzegem
Tel: 056 32 42 11
Clublokaal: “aanbieder volgwagen”
Café “De Sportduif”, Dorpsplein 13, 8570 Anzegem
tel: 056/68.83.93
Doel van de club
De wielertoeristenclub “KLIM-OP” heeft tot doel het inrichten van fietstochten voor de aangesloten leden. Deze fietstochten sluiten elke vorm van competitie uit en worden normaal op de zon- en feestdagen georganiseerd. Speciale tochten op andere dagen kunnen worden ingericht.
Organisatie van de fietstochten
Ieder lid dat aan een clubuitstap deelneemt, tekent de aanwezigheidslijst, die in het lokaal ter beschikking is voor en na de uitstap.
De aanwezigheden worden na iedere uitstap bijgehouden voor het bepalen van de clubkampioen en de terugbetaling van de kledij.
Het programma is steeds beschikbaar op de website.
– de geplande route van de uitstappen en uitstapleider.
– de voorziene afstand, start uur en eventuele richtlijnen
Na de gebruikelijke groepsuitstap en bij terugkeer aan het lokaal, kan iedereen die dat wil, nog deelnemen aan een supplementaire rit of “bijrit”, die maximaal 30km bedraagt.
De bijritten vermeld als “verplichte bijritten” op het programmablad komen in aanmerking voor het algemeen klassement voor het clubkampioenschap ( jaarklassement) en wordt verreden op een aan alle leden bekend gemaakte omloop. Bovendien wordt deze bijrit gereden in vrije snelheid. In dat geval is er dus geen sprake meer van een uitstapleider. Iedereen is dan ook verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag ten opzichte van het verkeersreglement.
Iedere uitstap begint en eindigt aan het lokaal (tenzij duidelijk anders aangeduid op het programma). Wie dus inpikt onderweg of eerder afhaakt, kan geen aanspraak meer maken op het volledig toekennen van het aantal kilometers van de rit. Om de rit en het aantal afgelegde km toegekend te krijgen, moet een minimum van 20 km meegereden worden.
Bij iedere tocht wordt vooraf een uitstapleider aangesteld die zorgt voor een vlot en ordentelijk verloop van de geplande uitstap. Hij kan echter niet verantwoordelijk gesteld worden voor het niet correct naleven van het verkeersreglement en eventuele ongevallen daaruit voorkomend. Er wordt tevens een verantwoordelijke aangesteld, die de ganse rit in de achterste gelederen plaatsneemt. Die persoon zorgt ervoor dat iedere pech, eventuele valpartij of ieder ander buitengewoon voorval, onmiddellijk gesignaleerd wordt aan de uitstapleider (fluitsignaal). Het is ook zijn taak ervoor te waken dat de volgwagen steeds in staat is het voorziene traject te volgen.
De uitstapleider regelt het tempo. Hij mag door geen enkele andere deelnemer voorbijgestoken worden.
Normaal wordt bij iedere uitstap een bezemwagen voorzien, zodat iedereen zeker is thuis te geraken in geval van onherstelbare fietsbreuk. Bij onherstelbare breuk wordt het volledig aantal km van de uitstap toegekend. Bij een te herstellen breuk (zoals lekke band) wordt halt gehouden door de ganse groep. De verantwoordelijke van de achterhoede geeft door middel van een fluitsignaal het sein aan de uitstapleider wanneer er terug vertrokken kan worden.
In de volgwagen worden telkens een aantal wielen meegenomen als reserve teneinde vlug te kunnen herstellen bij band- of wielbreuk en aldus het tijdverlies te beperken. Wie tijdens een uitstap geholpen werd met een wiel van de club, kan dit wiel meenemen naar huis, maar verwittigt de chauffeur van de volgwagen en één van de bestuursleden. Het clublid zorgt ervoor dat dit wiel terug in het clublokaal is, proper en in zijn originele staat tegen de volgende clubuitstap. Wie zondigt tegen dit reglement betaalt 5 euro boete aan de clubkas.
Op dit moment beschikt de club nog niet over reservewielen met schijfremmen, er zullen wel reserve binnenbanden beschikbaar zijn in de volgwagen.
Tijdens de clubuitstappen gelden de speciale voor wielertoeristen geldende verkeersreglementen. Iedereen dient deze dan ook te eerbiedigen en is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag op de openbare weg. In de bijritten (vrije snelheid) vervallen deze speciale reglementen en moet men zich houden aan de normale verkeersreglementen, zoals het gebruik van het fietspad.
In geen geval kan noch de uitstapleider, noch de man van de achterhoede, noch iemand van het bestuur aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen of opgelopen schade.
Elektrische fietsen
Er kan worden meegereden tijdens de georganiseerde clubuitstappen met een elektrische fiets. Clubleden die meerijden met een elektrische fiets komen niet in aanmerking voor de “klim-opper” maar wel voor het “clubkampioenschap” . Clubleden met een elektrische fiets moeten ervoor zorgen dat ze met aangepaste snelheid meerijden en andere clubleden niet hinderen, noch zich mengen in “bijritten” of “klim-oppers”.
Lidmaatschap
Wordt verkregen door het betalen van een bedrag dat jaarlijks vastgesteld wordt door het bestuur. Dit bedrag is afhankelijk van o.a. de bond waarbij wij aangesloten zijn als club: de VWB (Vlaamse Wielrijdersbond).
In deze som is altijd een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid alsook een individuele lichamelijke ongevallenverzekering inbegrepen. (zie: http://wtcklimop.be/handige-documenten-formulieren/verzekeringsdocumentatie/ )
Kennismaking met de club voor potentiële leden
Er zal toegelaten worden dat iemand die nog geen lid is van de club, 2 maal in een clubuitstap meerijdt, ter kennismaking, en indien er een ernstige kans bestaat dat de persoon in kwestie in de nabije toekomst lid zal worden.
Clubkledij
zie clubkledij
Clubkampioen
Jaarlijks wordt er een clubkampioen bekroond, dit is diegene die het hoogste aantal km afgelegd heeft in het voorbije seizoen tijdens de georganiseerde clubuitstappen die deel uitmaken van het clubprogramma. Er kan dus mogelijks meer dan één kampioen zijn in het seizoen.
Klim-opper
De Klim-Opper is een klimklassement waarbij doorheen het jaar enkele hellingen in vrije snelheid worden opgereden. De betrokken hellingen worden vermeld op het programma. Na het fluitsignaal kan er in vrije snelheid naar boven gereden worden. Bovenop de helling wordt er nadien op iedereen gewacht. Er wordt een klassement opgemaakt waarbij de eerste 40 punten ontvangt, de tweede 30, de derde 20, de vierde 19 en zo verder.
Afwijkingen op dit reglement kunnen door het bestuur worden opgemaakt. Wie zich niet houdt aan het clubreglement, kan worden uitgesloten.